Spannende ontwikkelingen voor liefhebbers van 3D printing in Eindhoven. Zowel de Technische Universiteit als de lokale onderneming Additive Industries gaan samenwerken met respectievelijk bouwbedrijf BAM Infra en Formule 1-team Sauber. Inzet van de samenwerkingen worden een innovatieve, 3D geprinte fietsbrug en metalen, 3D geprinte onderdelen voor Formule 1-auto’s.
Hoewel Amsterdam vooralsnog een reputatie heeft hoog te houden als epicentrum van de 3D printing industrie in Nederland, zijn andere regio’s bezig aan een flinke inhaalslag. Technische kennis is immers voldoende aanwezig in ons land, evenals de innovatieve cultuur die noodzakelijk is om nieuwe innovaties in hoog tempo van de grond te krijgen.
Misschien is het daarom dat Nederland wereldwijd voorop loopt als het gaat om de introductie van nieuwe technologieën. 3D printen behoort daar zeker toe en dat blijkt ook uit de oprichting van platforms zoals Shapeways, Threeate en 3D Hubs.
De vooruitstrevende positie van Nederland in het internationale 3D printing landschap resulteert echter niet alleen in de ontwikkeling van nieuwe printplatforms, 3D printers en bijbehorende filamenten. Steeds vaker start de 3D printing industrie samenwerkingsverbanden op met andere, meer traditionele sectoren. De bouwsector is hier het meest prominente voorbeeld van. Dit resulteerde enkele jaren geleden al in de bouw van een heus 3D geprint huis in het hartje van Amsterdam.
Lees meer:
Amsterdam epicentrum van 3D printing in Nederland
Nederland vertolkt voorlopersrol met 3D printen
Nederlandse 3D printing industrie zeer innovatief
3D geprint huis in hartje Amsterdam
Technische Universiteit print fietsbrug in 3D
Ook Eindhoven doet als stad met technische roots nu een duit in het zakje. Zo is de Technische Universiteit Eindhoven enkele weken geleden gestart met het 3D printen van een betonnen fietsbrug. De brug wordt geplaatst in het Noord-Brabantse dorpje Gemert. De constructie is circa acht meter lang en is opgebouwd uit een speciaal type betonmortel filament.
Het team van de Technische Universiteit bestaat uit 10 studenten onder leiding van een promovendus. Het concept achter de brug is een schoolvoorbeeld van laagsgewijze additive manufacturing technologie, aangezien de betonmortel is opgebouwd uit maar liefst 800 verschillende lagen filament. Het reeds 3D geprinte schaalmodel van de brug bestaat uit 8 afzonderlijke onderdelen.
Groot voordeel van de gebruikte 3D print technologie is onder meer de materiaalbesparing die dit oplevert. De brug is niet alleen hol, maar ook is er tijdens de bouw geen bekisting meer nodig. Hierdoor is er minder productiemateriaal nodig én blijft er na de bouw minder afval achter, legt samenwerkingspartner BAM Infra uit.
Hoewel de brug nu nog op eigen productielocatie wordt geprint, moet het in de toekomst mogelijk zijn om met een verplaatsbare 3D printer ook op de bouwlocatie zelf te printen. Dat resulteert in een kortere productietijd, terwijl het beton dankzij de gebruikte printtechniek exact dezelfde eigenschappen heeft als bij traditionele stortmethoden.
Lees meer:
Bouwsector verandert door 3D printmogelijkheden
Steeds exotischer filamentsoorten voor 3D printers
Laagsgewijze opbouw met Additive Manufacturing
3D prints van beton nieuwe norm in bouwwereld
3D prints nu ook in Formule 1 gebruikt
Ook in minder traditionele sectoren maakt 3D printing snel furore. Dat blijkt wel uit het samenwerkingsverband tussen Formule 1-team Sauber en een andere Eindhovense organisatie, Additive Industries. Zoals de naam al verklapt is het laatstgenoemde bedrijf gespecialiseerd in additive manufacturing technologieën en alles wat daarmee te maken heeft.
Hoewel geen details naar buiten zijn gebracht over de precieze 3D prints die Additive Industries voor Sauber gaat verzorgen, is wel bekend dat het gaat om metalen onderdelen. Naar alle waarschijnlijkheid zijn deze bedoeld voor de flitsende bolides in het wagenpark van Sauber. De samenwerking tussen beide organisaties is 1 juli 2017 van start gegaan en daarmee is Additive Industries nu officieel Technology Partner van Sauber.
Opvallend is dat het F1-team naar eigen zeggen reeds maar liefst 10 jaar plastic onderdelen in 3D print. Het gaat Sauber dan ook specifiek om de expertise die Additive Industries met zich meebrengt op het gebied van metalen 3D prints.
In 2013 opende het Eindhovense bedrijf nog een grote productielocatie in Eindhoven, die speciaal is bedoeld voor het op grote schaal 3D printen van metalen objecten. De onderneming kreeg hiervoor bijna 2 miljoen euro financiële ondersteuning van 8 andere bedrijven.
Additive Industries geniet momenteel vooral bekendheid vanwege zijn MetalFAB1-systeem. Hiermee kunnen onderdelen met maximale afmetingen van 42 x 42 x 40 centimeter worden geproduceerd. Hoewel dit naar alle waarschijnlijkheid ook het maximale formaat is van de onderdelen die het bedrijf voor Sauber gaat produceren, blijft dit vooralsnog een bron van speculatie.
Lees meer:
3D printen in metaal nog altijd vak apart
Metaalprinten aan flinke opmars bezig
Metalen 3D prints nu ook in het bereik van consument
Metaalprinters steeds sneller dankzij nieuwe technologie