3D printing nieuws: filament, vliegtuigonderdelen en 3D brug

3D printing nieuws: filament, vliegtuigonderdelen en 3D brug

Steeds vaker belichten we bij Llowlab niet één nieuwe innovatie, maar bespreken we er meerdere tegelijk in één groot artikel. De reden daarvoor is simpel: binnen de 3D printing branche gebeurt momenteel zoveel, dat het zonde is om de interessantste ontwikkelingen niet te benoemen. Dit keer schenken we in ons nieuwsoverzicht aandacht aan een nieuw type filament, 3D geprinte vliegtuigonderdelen voor Airbus en een nieuwe 3D brug in Gemert.

Nieuw 6 mm filament voor snellere 3D prints

Het nieuwe filament is afkomstig uit de koker van MakeShaper, een bekend 3D printer filament bedrijf dat een sterke behoefte aan hogesnelheidsprinting signaleerde in de 3D printing markt. Zowel consumenten als industriële partijen zitten momenteel te springen om 3D printers die een goede kwaliteit koppelen aan een hoge printsnelheid, om zo een maximale productie-efficiëntie te behalen.

3D printer fabrikant 3D Platform, de samenwerkingspartner van MakeShaper, was afgelopen jaar al druk bezig om onderzoek te verrichten naar manieren om 3D printen sneller te laten verlopen. Al snel kwam naar voren dat het met name het smelten van 3D filament is dat de beperkende factor vormt voor printsnelheid. Het verhitten en vloeibaar maken van een vast materiaal kost nu eenmaal tijd.

3D filament 6 mm groot

De onderzoekers van 3D Platform ontdekten dat het wel degelijk mogelijk is om dit proces te versnellen, maar hiervoor zijn extruders met een hoger wattage vereist. Toen die eenmaal waren gemaakt, stuitte het team op het volgende probleem: de kleine standaardafmetingen van filament resulteren zelfs bij de nieuwe extruders in een beperkte doorvoersnelheid.

De oplossing lag voor de hand en MakeShaper ontwikkelde een nieuw 6 mm filament. Uit de experimenten van 3D Platform blijkt het filament uitstekend te werken en worden er door 3D printers met de nieuwe extruders indrukwekkende productiesnelheden behaald. Van dit type filament gaan we in de toekomst ongetwijfeld nog veel horen.

Lees meer:
Basisinformatie die je moet weten over 3D filament
Hoe kies ik een goede filamentsoort voor mijn doel?
Snelheid steeds belangrijker bij 3D printers
Ook metaalprinters worden steeds sneller

Vliegtuigmaatschappij Airbus zet in op 3D printen

Hoewel 3D printing pas sinds enkele jaren bekendheid wint bij het grote publiek, hebben vooraanstaande bedrijven en organisaties de stap al eerder gezet. Grote namen als Ford, NASA en Boeing maken reeds gebruik van 3D print technologie om bepaalde onderdelen en artikelen met maximale kostenefficiëntie te produceren.

Ook lucht- en ruimtevaartmaatschappij Airbus is niet onbekend met de voordelen van 3D printen en zet de technologie al geruime tijd in voor de fabricage van complexe objecten. Afgelopen voorjaar bereikte het bedrijf een mijlpaal door voor het eerst in de historie een 3D geprint vluchtbesturingscomponent in een Airbus vliegtuig te gebruiken.

Inmiddels kan de volgende mijlpaal worden afgevinkt, want in het toestel A350 XWB is een 3D geprinte titanium klem verwerkt die zich bevindt in de overgangssectie tussen de vleugels en motoren. De belangrijke positie van het onderdeel zegt alles over het vertrouwen dat de vliegtuigmaatschappij heeft in 3D printing; het onderdeel heeft klaarblijkelijk de strengste testen met vlag en wimpel doorstaan.

Lees meer:
Ook concurrent Boeing maakt volop gebruik van 3D printing
Ford kiest bewust voor 3D prints van auto-onderdelen
Astronauten van NASA gebruiken 3D geprinte kleding

3D geprint vliegtuig

3D geprinte fietsbrug in Gemert

Onlangs schreven wij al over nieuwe 3D print ontwikkelingen waar diverse Eindhovense organisaties bij betrokken zijn. Een van die innovaties is de creatie van een speciale 3D fietsbrug, die de Technische Universiteit Eindhoven in samenwerking met bouwbedrijf BAM Infra ontwikkelt. Het is illustratief voor de toenemende inzet van 3D printing in de vaderlandse bouwsector.

De nieuwe brug heeft afmetingen van 8 meter lang en 3,5 meter breed en wordt geplaatst in Gemert, een dorpje gelegen in de Peelrand. De fietsbrug is bedoeld om fietsers eenvoudig de Peelsche Loop te laten oversteken, een bekende rivier die het lokale landschap doorkruist. De brug wordt opgebouwd uit 3D geprinte blokken van voorgespannen, gewapend beton.

Volgens Marinus Schimmel, directeur van BAM Infra, is het ambitieuze project nergens mee te vergelijken. Hij noemt met name de keuzevrijheid ten aanzien van de vorm van de brug als een doorslaggevende factor om te kiezen voor 3D printing.

Daarnaast is hij lovend over de hoge efficiëntie en grote milieuvriendelijkheid van het productieproces. Andere 3D prints in de bouwsector, zoals 3D geprinte huizen, zijn dan ook duidelijk in opkomst. Naar verwachting is de brug aan het eind van deze maand klaar.

Lees meer:
3D printing innovaties door Eindhovense bedrijven
Toekomstige bouwsector door 3D printen nooit meer hetzelfde
Het fenomeen van het 3D printer huis toegelicht