IJskoude wateren en ongerepte omstandigheden maken de Noordpool wereldwijd een van de lastigste regio’s om te werken. Met name op het gebied van scheepvaart zijn complexe protocollen en geavanceerde technologieën noodzakelijk om de menselijke veiligheid te garanderen. Belangrijkste eis aan de technologie: deze moet in staat zijn om uitdagende ecosystemen te overleven.
Zeer moeilijke vaaromstandigheden in Arctische en Antarctische wateren, offshore olieplatforms en scheepsvloten die varen over ruwe zeeën, vragen om structuren en onderdelen die bestand zijn tegen zware maritieme omstandigheden. Overheden en bedrijven zien in 3D printing dé techniek die deze onderdelen kan produceren. Niet alleen aan land voorafgaand aan een zeereis, maar juist ook midden op zee aan boord van een schip.
Aan boord ter plekke levensreddende objecten 3D printen
Inmiddels alweer 5 jaar geleden begon de Amerikaanse marine te experimenteren met 3D printers aan boord van oorlogsschepen. In de (verre) toekomst moet het hierdoor mogelijk zijn op een schip 3D prints als reserveonderdelen, minigevechtsdrones en zelfs organen of andere lichaamsdelen te maken. Inmiddels zijn er al verschillende Amerikaanse marineschepen die 3D printers aan boord hebben en ook regelmatig gebruiken – nu nog vooral voor reserveonderdelen.
Niet alleen voor oorlogsschepen, maar ook voor andere maritieme toepassingen is 3D printen een veelbelovende techniek. Een goed voorbeeld hiervan is de Cutter Healy, een enorme ijsbreker die geregeld onderzoeksmissies uitvoert in de Arctische- en Beringzeeën. Ook de International Submarine Engineering (ISE) heeft in de vorm van Electron Beam Additive Manufacturing-technologie (EBAM) recent nog een variant van 3D printing toegepast om een titanium tank voor een arctische onderzeeër te produceren.
Op welk schip een 3D printer ook staat – de belangrijkste toepassing is het ter plekke kunnen creëren van moeilijke verkrijgbare onderdelen die nodig zijn om het hoofd te kunnen bieden aan zware stormen of ijsschotsen die de veiligheid van het schip en zijn passagiers bedreigen.
Lees meer:
Amerikaanse marine wil ook herbevoorraden met 3D prints
Ook Koninklijke Marine maakt gebruik van 3D printen en 3D scannen
In navolging van marine gaat ook Koninklijke Landmacht 3D printen
Rotterdamse haven ziet toekomst in 3D printing
Juiste 3D printers en software voor gebruik op zee
Een bedrijf dat een voortrekkersrol vervult op het gebied van 3D printing op zee is de Canadese Oceanic Consulting Corporation. Diverse projecten van de corporatie leunen sterk op 3D print-technologie. Die moet helpen om de veiligheid van schepen te vergroten in omstandigheden zoals ruwe zeeën, extreem lage temperaturen en grote ijsbelastingen. Daarnaast biedt 3D printen volgens Oceanic ook voordelen op het gebied van efficiëntieverbetering en kostenbesparing.
Het bedrijf gebruikt een Stratasys 3D printer van Javelin Technologies om belangrijke onderdelen binnen zeer korte doorlooptijden te produceren. Oceanic heeft gekozen voor SOLIDWORKS 3D CAD software en kan hiermee concepten en modellen snel omzetten in 3D prints in de fysieke werkelijkheid.
Lees meer:
Objet 3D printer: een van de bekendste machines van Stratasys
Stratasys naast scheepvaart ook bekend in automotive
3D printers van Stratasys ook medisch gecertificeerd
SOLIDWORKS: ook bekend van de jaarlijkse 3D printing events
3D printing op zee staat nog in kinderschoenen
Niet alleen maakt 3D printen in eigen beheer het uitbesteden aan externe leveranciers overbodig, maar ook biedt de technologie meer productiemogelijkheden en complexere geometrische vormen. De ontwerpers van Oceanic kunnen subtiele details en functionaliteiten toevoegen die in het verleden onmogelijk of te duur waren om te realiseren en nu slechts een kleine aanpassing in het 3D model betekenen.
Ook de toenemende mogelijkheden op het gebied van 3D printer filamenten geven de technici van het bedrijf meer opties. Dankzij ijzersterke materiaalsoorten en honinggraatstructuren behoort de productie van extreem dunne onderdelen ineens tot de mogelijkheden.
Met de snelle innovaties in zowel scheepvaarttechnologie als 3D printing, verwachten experts in de komende jaren veel ontwikkelingen op dit terrein. Wereldwijd zijn er veel moeilijke vaargebieden die de menselijke veiligheid bedreigen en daarmee vragen om 3D print-mogelijkheden aan boord. Het 3D printen van een cruciaal reserveonderdeel of in de toekomst zelfs organen kan in levensbedreigende situaties het verschil te betekenen tussen leven of dood.
Lees meer:
3D printing: voordelen en uitleg
Wat is een 3D model?
Welke filamentsoorten zijn er zoal?