Onderdelen gaan helaas niet eindeloos mee. Zelfs de beste apparaten hebben eens in de zoveel tijd een onderhoudsbeurt of reparatie nodig. Zeker als er dagelijks hoge eisen aan het functioneren worden gesteld. De onderdelen in de schepen van de Koninklijke Marine vormen hierop geen uitzondering. Gelukkig is er nu de mogelijkheid om die een stuk sneller te repareren – met 3D printen en 3D scannen!
Een 3D scan van de gehele Nederlandse vloot
De Nederlandse marinevloot is overal ter wereld actief en dat betekent dat er een variëteit van eisen aan de gebruikte onderdelen in schepen wordt gesteld. In warme of koude omstandigheden – het materiaal moet onder zelfs de meest extreme condities optimaal presteren. Een periodieke onderhoudsbeurt of incidentele reparatie hoort daarbij.
Geen enkel onderdeel heeft het eeuwige leven en ook bij de marine worden er daarom regelmatig onderdelen vervangen. Dat gebeurt niet altijd snel, want een schip dat midden op zee zit moet geruime tijd wachten op een nieuw onderdeel uit het reparatiecentrum. Dat komt onder meer omdat het vervangingsproces behoorlijk complex is.
De diversiteit in gebruikte scheepsonderdelen is namelijk groot en daarom moet elk onderdeel zeer nauwkeurig worden nagemeten. Vervolgens wordt het gerepliceerd in 3D software zoals een CAD-programma en na productie moet het nog worden opgestuurd. Dat kan dus beter, vindt het verantwoordelijke reparatiebedrijf Marinebedrijf Koninklijke Marine.
Lees meer:
Wat is 3D design?
Hoe werkt 3D software precies?
Ook 3D scan software verbetert nog altijd
Hoe werkt een 3D structured light scanner?
Het plan van de onderneming is even simpel als ambitieus: het 3D scannen van de gehele Nederlandse vloot! Dat is een enorme operatie, want die vloot bestaat onder meer uit 6 fregatten en 23 andere schepen waaronder duikboten, patrouilleboten en mijnenvegers. Al deze schepen hebben weer eigen, kenmerkende onderdelen met unieke specificaties.
Het 3D scannen hiervan is weliswaar een enorme klus, maar belooft de creatie van vervangende onderdelen in de toekomst wel een stuk makkelijker én sneller te maken. Marinebedrijf Koninklijke Marine werkt samen met Artec en gebruikt de bekende Eva en Spider 3D handheld scanners om in sneltreinvaart digitale 3D modellen te creëren.
Deze zogenaamde structured light scanners projecteren een roostervormig patroon op het oppervlak van het gescande object, waarna ze de vervormingen in dat patroon meten vanuit verschillende hoeken. De hieruit vergaarde gegevens verschaffen duidelijkheid over de afstanden tussen de projectiebron en het gescande onderdeel en vormen de basis voor het uiteindelijke 3D model.
Lees meer:
Wiki over 3D scanning
Wat is 3D scannen en hoe werkt het?
Hoe maak je een 3D scan met een 3D scanner?
Lagere foutmarge en snellere reparaties door 3D scannen
Zowel Artec als Marinebedrijf Koninklijke Marine zijn enthousiast over de samenwerking. De nieuwe technologie scheelt het reparatie-instituut in de toekomst talloze uren meet- en tekenwerk, terwijl het 3D print bedrijf ook de kwalitatieve voordelen van de gebruikte 3D scan techniek benadrukt. De technologie is namelijk in staat om voorwerpen met uiterste precisie na te meten.
Hierdoor gaat de foutmarge omlaag en weet de marine zeker dat er onderdelen worden geleverd die naadloos aansluiten op de bestaande situatie. Ook de snelheid van het 3D scanproces wordt door Artec geroemd, omdat dit voordelen biedt op meerdere gebieden. Denk hierbij bijvoorbeeld niet alleen aan reparatie en vervanging, maar ook aan periodieke kwaliteitscontrole en onderhoud.
Met name voor cruciale onderdelen zoals scheepsschroeven is regelmatig controle een absolute vereiste. Wanneer er onverhoopte defecten worden geconstateerd, kan Marinebedrijf Koninklijke Marine hier snel op inspringen omdat de digitale 3D modellen dankzij de 3D scans al klaarliggen. Ze hoeven alleen nog in 3D geprint te worden.
3D printen in metaal transformeert maritieme sector
Hoewel dat printen in 3D nu nog gebeurt in reparatiecentra voor een aantal kleine onderdelen in plastic filament, belooft dit als het aan Artec ligt te veranderen. Bij het bedrijf voorziet men een toekomst waarin elk marineschip standaard over een arsenaal 3D scanners en 3D printers aan boord beschikt. Hierdoor is het mogelijk om vervangende onderdelen direct op locatie uit te printen.
Op dit moment voldoen de meeste 3D printers nog niet aan de benodigde specificaties om marinespecifieke onderdelen in metaal uit te printen. Het moment dat de techniek hier wél klaar voor is, laat volgens Artec echter niet lang op zich wachten. 3D printen in metaal neemt momenteel een grote vlucht, waardoor de maritieme sector aan de vooravond van een grote transformatie staat.
Lees meer:
Wiki over 3D printing in metaal
Metaalprinting in opkomst in uiteenlopende sectoren
3D metaalprinters steeds veelzijdiger en beter