Rotterdamse haven investeert in 3D printing

Bijna 9 op de 10 internationaal verhandelde goederen is ten minste één keer op een schip vervoerd. Deze statistiek is veelzeggend over de belangrijke positie van havens in zowel de lokale als wereldwijde economie. Met de Rotterdamse haven strijkt Nederland met de eer van de grootste Europese haven én de haven die momenteel een voorlopersrol vertolkt op het gebied van 3D printing.

Haven Rotterdam

Slimme haven van de toekomst

De Rotterdamse haven verwerkt meer dan 460 miljoen ton vracht per jaar en strekt zich inmiddels uit over een oppervlakte van meer dan 42 kilometer lang. Tot op heden werden operationele beslissingen voornamelijk genomen op basis van traditionele radio- en radargestuurde communicatieoplossingen, maar daar komt op korte termijn verandering in.

De haven heeft nu namelijk een samenwerking met IBM aangekondigd om met behulp van cloudgebaseerde Internet of Things (IoT) oplossingen te gaan werken. De doelstelling is om hiermee de ‘slimste’ haven ter wereld te worden en in de toekomst sneller en efficiënter te opereren. Dat is van groot belang in het huidige landschap van wereldwijd goederenverkeer over het water.

Realtime gegevens over belangrijke aspecten als infrastructuur, water en lucht zijn volgens de beleidsmakers nodig om nieuwe stappen te zetten op het gebied van dienstverlening. Het toekomstige vervoer over het water is connected en autonoom en het is dan ook zaak tijdig op deze ontwikkelingen in te spelen.

https://www.youtube.com/watch?v=g1fu7Yb4zkA

3D printing veldlaboratorium in de haven

De nieuwe focus op IoT is niet de enige vooruitstrevende technologie die de afgelopen jaren in de Rotterdamse haven is ingevoerd. In 2016 opende de haven al het zogenaamde RAMLAB (Rotterdam Additive Manufacturing LAB), om het gebruik en de toepassing van 3D printing in dagelijkse operationele werkzaamheden te bevorderen.

Over de hele wereld werkt het RAMLAB samen met tientallen partners, die nieuwe producten ontwikkelen onder het mom van Research & Development. Hieronder vallen onder meer metalen scheepsonderdelen, die met behulp van 3D printing technieken snel, voordelig en op maat kunnen worden geproduceerd.

In feite is het RAMLAB hiermee niets anders dan een 3D printing veldlaboratorium, dat wereldwijd binnen de havensector tevens de grootste in zijn soort is. De Rotterdamse haven streeft er op deze manier naar te allen tijde reserveonderdelen van hoge industriële kwaliteit beschikbaar te hebben tegen een concurrerende prijs.

Lees meer:
Meer over het 3D printen van metalen onderdelen
Meer over de snelheid van het 3D printen in metaal
Meer over de groei van de internationale metaalprintsector

Naadloze integratie 3D printing in IoT proces

In het 3D printing proces maakt RAMLAB reeds gebruik van de IoT technologie van IBM en dan in het bijzonder voor het on-demand printen van metalen scheepsonderdelen in hoge kwaliteit. Daar waar conventionele productiemethoden hier gemiddeld tot twee maanden voor nodig hebben, doet de 3D printer dat binnen een tijdsperiode van slechts 200 uur.

Daarnaast wordt nieuwe IoT technologie ingezet om realtime gegevens te verzamelen over het weer en water, maar ook middels het plaatsen van speciale IoT sensoren bij belangrijke knooppunten in het havengebied. Dit alles moet uiteindelijk leiden tot een veiliger en efficiënter verkeersmanagement in en rondom de directe omgeving van de haven.

In 2025 wil de haven volledig autonome schepen kunnen ontvangen en ter voorbereiding hierop werkt oefent men met een digitale kloon. Met een jaarlijkse verwerking van meer dan 140.000 schepen en veranderende externe invloeden betreft het een uiterst complex gesimuleerd model dat in de toekomst steeds verder aangescherpt zal worden voor betere resultaten.

3D printen scheepsonderdelen schroef