Nederlandse en Duitse spoorsector omarmen 3D printen

Regelmatig schrijven we bij Llowlab over de toepassing van 3D printen in sectoren als de auto-industrie, lucht- en ruimtevaart. Maar ook in andere mobiliteitstakken wordt de techniek nu in toenemende mate geadopteerd. Een recent voorbeeld is de spoorsector, die zowel in Nederland als Duitsland grote stappen zet op het gebied van 3D printing. Laten we beginnen met de Nederlandse:

Trein van Nederlandse Spoorwegen op station

Nederlandse Spoorwegen gaat reserveonderdelen 3D printen

Voor grote organisaties zoals de Nederlandse Spoorwegen vormt de productie en opslag van reserveonderdelen traditioneel een grote kostenpost. Er moeten immers voldoende reserveonderdelen voorradig zijn om zelfs de grootste noodsituaties te ondervangen, maar tegelijkertijd ligt het grootste deel van de onderdelen ongebruikt in de opslag.

Een ander probleem is ook de diversiteit van de benodigde reserveonderdelen. De NS werkt namelijk met meerdere soorten treinen, die allen andere onderdelen vereisen. Traditionele fabricagemethoden maken massaproductie het voordeligst, maar in de dagelijkse praktijk zijn zóveel onderdelen ook weer niet nodig.

Dat zorgt voor een ongunstige situatie: het volgens traditionele productiemethoden laten fabriceren van reserveonderdelen kost een organisatie als de NS doorgaans veel tijd en geld. Gelukkig is daar nu een oplossing voor in de vorm van 3D printen. Onlangs berichtten wij immers al eens over het Nederlandse bedrijf DiManEx, dat voor de Koninklijke Landmacht reserveonderdelen 3D print.

Lees meer:
DiManEx 3D print reserveonderdelen voor Koninklijke Landmacht
Internationale strijdkrachten gebruiken 3D printing steeds vaker
Ook Rotterdamse haven laat reserveonderdelen 3D printen
3D printen in automotive inmiddels al enige tijd ingeburgerd

Reserveonderdelen van treinen steeds vaker 3D print

Ook de NS ziet toekomst in 3D printing en heeft de afgelopen tijd reeds veel geëxperimenteerd met de techniek. Dit in samenwerking met DiManEx, dat in zijn partnership met de Koninklijke Landmacht reeds eerder heeft aangetoond een rol als betrouwbare 3D printing partner voor reserveonderdelen moeiteloos te kunnen vervullen.

Het grote voordeel van de samenwerking met DiManEx is dat reserveonderdelen in de toekomst niet meer grootschalig op voorraad moeten liggen. Zodra een bepaald reserveonderdeel nodig is, kan een 3D printer het immers direct produceren. Dankzij korte bevoorradingslijnen is het onderdeel vervolgens binnen een mum van tijd op de plek waar het nodig is.

Na een eerste testronde waarin de NS een aantal reserveonderdelen door DiManEx liet 3D printen, is het systeem uitstekend bevallen. Inmiddels laat de vervoersorganisatie dan ook steeds meer onderdelen 3D printen. In de toekomst is het een realistisch scenario dat de NS vrijwel alle reserveonderdelen voor treinen met 3D printing produceert.

Een woordvoerder van de NS laat weten dat de voordelen met name liggen op het gebied van kostenbesparing, tijdsbesparing en flexibiliteit. Voordelen die in sectoren als de automotive, lucht- en ruimtevaart al jarenlang genoegzaam bekend waren. Spoorwegorganisaties over de hele wereld gebruiken deze sectoren dan ook als inspirerend voorbeeld.

Lees meer:
3D printen in auto-industrie al grootschalig toegepast
Ook in ruimtevaartsector dagelijks nieuwe 3D print innovaties
Luchtvaartsector omarmt 3D printen – en niet alleen voor reserveonderdelen

Trein van Siemens Mobility op station

Ook Duitse spoorsector zet in op 3D printing

De ontwikkelingen richting 3D printen in de spoorwegsector voltrekken zich niet alleen in Nederland, maar ook in buurlanden. Een goed voorbeeld is de manier waarop Siemens Mobility 3D printing nu inzet in Duitsland. Net als de NS gebruikt het bedrijf de technologie vooral om reserveonderdelen voor treinen snel en relatief goedkoop te produceren.

Wel verschilt de manier waarop Siemens Mobility de techniek wil gaan inzetten. Het bedrijf heeft met het RRX Rail Service Center een centraal reparatiecentrum in Dortmund-Eving dat circa 100 treinen per maand behandelt voor reparatie. Voor dit depot heeft Siemens Mobility nu de Stratasys Fortus 450mc Production 3D printer aangeschaft.

Dit werkpaard van een 3D printer maakt gebruik van Fused Deposition Modeling-technologie om 3D prints op hoog detailniveau met een ongelooflijke snelheid te maken. Om een beeld te schetsen: het produceren van reserveonderdelen verloopt in het RRX Rail Service Center nu 95% sneller dan voorheen. Dit illustreert eens te meer hoe snel en efficiënt 3D printers kunnen zijn.

Siemens Mobility benadrukt tot slot de meerwaarde van de grote flexibiliteit van 3D printing. In de spoorwegsector is nu eenmaal sprake van veel ongeplande of last-minute werkzaamheden. 3D printing en in het bijzonder het gebruik van de Stratasys Fortus 450mc Production stellen het bedrijf in staat hier snel en adequaat op te reageren.

Lees meer:
Hoe werkt een 3D printer zoals de Stratasys Fortus 450mc Production?
Hoe werkt Fused Deposition Modeling-technologie?
Productietijden 3D printers steeds korter
Ook 3D metaalprinters (belangrijk in spoorwegsector) worden steeds sneller