3D printen als duurzaam hulpmiddel in automotive

3D printen als duurzaam hulpmiddel in automotive

Enige tijd geleden schreven wij over de Goodyear Oxygene, een 3D geprinte autoband die een stuk duurzamer is dan veel hedendaagse alternatieven. Inmiddels zetten steeds grotere fabrikanten binnen de automotive in op duurzaamheid en de volgende grote naam is Michelin. Het bedrijf heeft nu een 3D geprinte autoband ontwikkeld die de milieubelasting sterk belooft te reduceren.

Michelin zet in op 3D printen als duurzaam alternatief

Ambitieuze doelstelling voor duurzame autobanden

De innovatie van Michelin is niet geheel nieuw; al vorig jaar introduceerde het Franse bedrijf zijn nieuwe 3D printing concept onder de veelbelovende naam de Vision. Inmiddels hebben onderzoekers de achterliggende technologie doorontwikkeld en lijkt de autoband nu klaar om op relatief korte termijn in productie genomen te worden.

Michelin heeft daarbij reeds een ambitieuze doelstelling ontvouwd: de nieuwe technologie moet ervoor zorgen dat in 2048 alle autobanden van het merk voor maar liefst 80% bestaan uit duurzame materialen en dat ze voor 100% gerecycled worden. Dat is een verdubbeling van de huidige recyclingratio van autobanden, die gemiddeld zo rond de 50% ligt.

Hoewel de autobandenindustrie niet bepaald een milieuvriendelijke reputatie geniet, is het genoemde percentage nog best hoog. Zo wordt wereldwijd slechts zo’n 15% van alle verpakkingen gerecycled en heeft de autoindustrie als geheel een recyclingdoelstelling van slechts 3,5%. In dat kader kunnen duurzame autobanden hier een positieve impuls aan geven.

Lees meer:
Goodyear Oxygene: de 3D geprinte en duurzame autoband
Hoe milieuvriendelijk zijn 3D printing materialen?
Bestaat er speciaal milieuvriendelijk 3D print filament?
Hoe werkt duurzaam 3D printen?

3D printen als milieuvriendelijke productietechniek

Combinatie van 3D printen en samenwerkingsverbanden

Op dit moment bestaan autobanden van Michelin voor ongeveer 30% uit duurzame materialen. Het grootste deel hiervan zijn biologisch afbreekbare materialen zoals natuurlijk rubber, zonnebloemolie of limoneen en de resterende procenten koen voort uit gerecyclede materialen zoals metaal of tot poeder gemalen banden.

Het wordt dan ook een flinke klus om dit percentage op te krikken tot de genoemde 80%. 3D printen is de technologie die Michelin de mogelijkheid biedt om deze ambitieuze doelstelling te verwezenlijken. In nauwe samenwerking met partners zoals Axens en IFP Energies wil het bedrijf hiervoor synthetische elastomeren gaan ontwikkelen uit biomaterialen zoals hout, hooi en bieten.

Daarnaast zet het bedrijf in op recycling en zet het dit streven kracht bij door de recente overname van Lehigh, een marktleider in gemicroniseerde rubberpoeders die gewonnen worden uit gerecyclede banden. Het resulterende materiaal heeft een duurzaam karakter en vermindert het gebruik van benodigde grondstoffen met maar liefst 50%.

Michelin ziet zichzelf als een hightech bedrijf en in dat kader is de focus op een vooruitstrevende technologie als 3D printing niet al te verrassend. Of de organisatie de gestelde doelen ook gaat realiseren is vooralsnog de vraag, want de genoemde getallen zijn absoluut ambitieus te noemen – ondanks het feit dat de deadline pas over 30 jaar ligt.

De geschiedenis van Michelin biedt in dat opzicht wel enig vertrouwen. Het bedrijf legt vaker de nadruk op innovatie en organiseerde ook vorig jaar al eens een Hackathon waarin deelnemers manieren moesten zien te vinden om gerecyclede autobanden te gebruiken. De winnaar was een concept genaamd Black Pillow, dat voorstelde om de banden te recyclen tot stadsmeubilair.

Lees meer:
Hoe milieuvriendelijk is 3D printen met kunststof?
Milieuvriendelijk 3D printen in de bouw
Zijn er al duurzame 3D prints?

Duurzame autoband met behulp van 3D printing

Duurzaam 3D printen in de automotive

Als Michelin erin slaagt om 80% van zijn autobanden te laten bestaan uit duurzame materialen en maar liefst 100% ervan te recyclen, zijn de voordelen op milieugebied immens. De besparingen staan bijvoorbeeld gelijk aan 33 miljoen olievaten per jaar (17 supertankers vol olie!) of één voltallige maand van totaal energiegebruik in Frankrijk.

Het lijdt geen twijfel dat het bedrijf zijn nieuwe Vision concept zal blijven doorontwikkelen. Het loopvlak van de banden zal geproduceerd worden door middel van 3D printing en de autobanden zullen bestaan uit biologisch afbreekbare en gerecyclede materialen. Daarnaast valt niet uit te sluiten dat Michelin 3D printen in de toekomst vaker zal inzetten voor duurzame productietechnieken in de automotive.