De Europese luchtvaartfabrikant Airbus maakt al lange tijd gebruik van 3D printing voor het produceren van luchtvaartonderdelen. Met name helikopterdivisie Airbus Helicopters timmert op dit vlak de afgelopen jaren aan de weg. De meest recente ontwikkeling is het voornemen om delen van vliegtuigdeuren te 3D printen. Dat laat – als het aan het bedrijft ligt –niet lang meer op zich wachten.
A350 vliegtuig krijgt 3D geprinte deuronderdelen
Helikopters onderscheiden zich op meerdere gebieden van andere vliegtuigen. Het verticale opstijgen, de grote wendbaarheid en unieke vorm vereisen de inzet van andere technologieën en materialen dan bij andere luchtvaarttoestellen. Toch zijn veel kleine onderdelen in een helikopter vergelijkbaar met die in het gemiddelde passagiersvliegtuig.
Misschien is het daarom dat Airbus Helicopters nu concrete plannen heeft opgevat om deuronderdelen voor het passagiersvliegtuig A350 met behulp van 3D printing te gaan produceren. Op dit moment experimenteert het bedrijf in een fabriekslocatie in Donauwörth met het 3D printen van titanium deurklinken voor dit langeafstandstoestel.
Al in het eerste kwartaal van 2019 moet serieproductie van deze onderdelen wat Airbus betreft definitief geïmplementeerd zijn. Dat betekent dat de eerste A350 met deze 3D prints een klein jaar later al het luchtruim doorklieft. Het zal vervolgens niet lang duren totdat alle toestellen van de luchtvaartfabrikant van de onderdelen zijn voorzien.
Lees meer:
3D printen populair in luchtvaart
3D printen populair in ruimtevaart
3D printen populair in spoorsector
3D printen populair in automotive
EOS M400-4 3D printer print met titanium filament
Zeer interessant is de technologie die Airbus gebruikt voor het 3D printen van de vliegtuigdeurklinken. In de lucht- en ruimtevaartsector wijken gebruikte 3D print technieken immers sterk af aan de hand van het onderdeel en de specifieke toepassing daarvan. Er bestaat nog niet zoiets als een alles-in-één-3D printer die de complete luchtvaartsector ontzorgt.
Een 3D printer die echter grote populariteit geniet en die Airbus nu ook gebruikt voor de productie van zijn nieuwe deuronderdelen is de EOS M400-4 3D printer. Deze industriële machine maakt gebruik van titanium filamentpoeder om de hoogwaardige onderdelen snel, kostenefficiënt en met minimale foutmarges te produceren.
De EOS M400-4 bevat vier laserstralen die het poeder tegelijk laten versmelten. Hierna deponeert de spuitkop van de 3D printer het vloeibare titanium op het bouwplatform en worden de deuronderdelen laagsgewijs volgens rapid prototyping-principes opgebouwd.
In vergelijking met andere productiemethodes vereist dit relatief weinig materiaal. Hierdoor zijn de onderdelen lichter (wat altijd een voordeel is in de luchtvaartindustrie), maar toch net zo sterk als de vliegtuigdeurklinken die door middel van traditionele productietechnieken tot stand komen.
Lees meer:
Hoe gaat het 3D print proces in zijn werk?
Hoe werken 3D printen en andere rapid prototyping-technologieën?
Welke 3D printer filamenten zijn er naast titanium nog meer?
3D printen snel, flexibel en kostenefficiënt
Zowel Airbus als EOS laten weten zeer tevreden te zijn met de samenwerking. Zodra de serieproductie start zal Airbus profiteren van concrete resultaten. Om een beeld te schetsen: de M400-4 kan maar liefst tot 28 deurklinken 3D printen op één spoel titanium filament. Hierdoor wordt de productie nauwelijks onderbroken en blijven de doorlooptijden kort.
Dit maakt het voor Airbus bovendien een stuk makkelijker om in de toekomst kapotte onderdelen te vervangen. Reserveonderdelen hoeven niet langer grootschalig op voorraad in magazijnen te liggen, maar kunnen op on-demand basis worden uitgeprint en op maat worden gemaakt afhankelijk van het vliegtuig of de helikopter in kwestie. Eerder schreven wij al hoe naast de luchtvaartindustrie ook de militaire sector profiteert van deze verkorte bevoorradingslijnen en hogere kostenefficiëntie.
Experts van Airbus verwachten dat de A350-vliegtuigen de komende jaren bovendien maar liefst 4 kilogram lichter worden door deze ogenschijnlijk kleine verandering in productieproces. Dat maakt de actieradius van de vliegtuigen groter en het brandstofverbruik kleiner. Ook de productie zelf is relatief goedkoop in vergelijking met alternatieven: de kostenbesparing wordt aan de hand van de huidige experimenten geschat op zo’n 25%.
Lees meer:
Ook Koninklijke Landmacht 3D print reserveonderdelen
Koninklijke Marine kiest voor 3D scannen
3D printen internationaal in opkomst in militaire sector