3D printing nieuws: 3D printen van asfalt, satellieten en auto-onderdelen

3D printing technologieën zijn tegenwoordig overal bij betrokken. Ze 3D printen onderdelen die gebruikt worden van de aarde tot aan Mars. Onderdelen die vaak iets te maken hebben met mobiliteit. Ook de laatste innovaties in de sector vormen daarvan weer een recent bewijs; die hebben namelijk betrekking op automotive en ruimtevaart.

Grote investering in onderzoek naar 3D metaalprinten

Al eerder is gebleken dat 3D printen en de auto-industrie uitstekend samengaan. Bedrijven als Ford en Michelin passen de technologie reeds op vrij grote schaal toe en wetenschappers ontdekken nog altijd wekelijks nieuwe toepassingsmogelijkheden. Trendwatchers voorspellen dat de auto van de toekomst zelfs één grote 3D print is.

Het Britse Liberty Powder Metals legt hiervoor alvast de basis met een speciaal onderzoek naar poederfilament voor het 3D printen van auto-onderdelen. Dit filament bestaat uit een metaallegering die bij uitstek is geschikt voor verwerking door een 3D printer. Het eindresultaat troeft bestaande productiemethoden voor veel auto-onderdelen in theorie dan ook moeiteloos af.

3D printen van auto-onderdelen wordt steeds meer de norm

Traditionele 3D printing voordelen als een hoge productiesnelheid, lage productiekosten en een grote productieflexibiliteit komen ook hier weer om de hoek kijken. Volgens een woordvoerder van Liberty Powder Metals belooft het onderzoeksproject de toekomstige productie van onderdelen in de automotive ingrijpend te veranderen.

Eerst zal de toekomst echter moeten uitwijzen of het project succesvol is. Aan investeringskapitaal ontbreekt het in ieder geval niet, want voor het onderzoek is de lieve som geld van maar liefst 11 miljoen euro vrijgemaakt. Slaagt het project, dan gelooft Liberty Powder Metals dat het in de automotive sector tientallen tot honderden nieuwe banen oplevert.

Lees meer:
Hoe werkt 3D printing van (auto)onderdelen?
Wat zijn de voordelen van 3D printen als productietechniek?
3D printen reeds gebruikt in productieproces automotive
Ook autoband van de toekomst is 3D print

Kleine reparaties aan wegen voorkomen ergere schade

De 3D geprinte auto van de toekomst heeft ook een ondergrond nodig om op te rijden. En laat die nu net ook met behulp van 3D printing te produceren zijn. Asfalt – al sinds jaar en dag het meest gebruikte materiaal voor autowegen – laat zich inmiddels namelijk prima 3D printen. Althans: in theorie, zo blijkt uit een recent gepubliceerd onderzoeksrapport.

In het rapport delen de onderzoekers hun bevindingen met de RepRap Mendel 90 3D printer bij het 3D printen van een eigen asfaltsoort. De wetenschappers creëerden met behulp van een speciaal type bitumen asfaltprints die qua stevigheid nauwelijks onderdoen voor regulier asfalt dat op autowegen wordt gebruikt.

De onderzoekers voorzien een niet al te verre toekomst waarin drones met daaraan bevestigd 3D printers rondvliegen om beschadigde wegen ter plekke te repareren. En waarom ook niet? Beide technologieën – zowel 3D printen als drones – zijn weliswaar innovatief, maar hebben de meeste kinderziektes al van zich afgeschud. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

3D printers aan drone kunnen schade aan geasfalteerde wegen repareren

Nieuwe satellieten met 3D prints in ruimte

Naast aardse toepassingen als asfalt, komt 3D printing ook tot uiting in meer verheffende projecten zoals bijvoorbeeld in de ruimtevaart. Een van die projecten is de Telstar 19 Vantage, die op 22 juli is gelanceerd en daarmee in één klap de grootste commerciële satelliet werd die ooit de ruimte in is gestuurd.

De Telstar 19 Vantage is (net als zijn kleinere broertje Telstar 18 Vantage die op 10 september werd gelanceerd) gebouwd met behulp van 3D printing technologieën. De komende 15 jaar leveren ze breedband internet en andere hogesnelheidscommunicatiediensten aan het Aziatische en Amerikaanse continent.

Grootste commerciële satelliet ooit maakt gebruik van 3D geprinte onderdelen

Samen moeten de satellieten in staat zijn om bijna de halve wereldpopulatie te bereiken. Dat stelt hoge eisen aan de interne onderdelen, die daarom veelal met behulp van 3D printers tot stand zijn gekomen. 3D printen maakt namelijk de productie van objecten met complexe geometrische vormen mogelijk, die zich ondanks hun afwijkende vorm toch kenmerken door een grote stevigheid.

De onderdelen voor deze satellieten zijn bovendien sterk geïndividualiseerd. Daarom is het sneller en goedkoper om ze met behulp van 3D printing te produceren. Eerder al kozen andere satellietproducenten om steeds zwaarder in te zetten op 3D printen. Ook in de luchtvaart is de technologie inmiddels lang en breed ingeburgerd.

Lees meer:
Wat zijn andere recente 3D print innovaties in de ruimtevaart?
Ook NASA maakt graag en veelvuldig gebruik van 3D printing
3D printen niet alleen voor kleine onderdelen in ruimtevaart
Ook Boeing gebruikt 3D prints in satellieten