BMW: rolmodel op het gebied van 3D printen

BMW: rolmodel op het gebied van 3D printen

BMW is een van de weinige bedrijven die 3D printing al meer dan 25 jaar gebruikt. Alleen al in het afgelopen decennium heeft het automerk een miljoen onderdelen met 3D printers gefabriceerd – waarvan maar liefst 200.000 in het afgelopen jaar.

Volgens insiders is dit echter pas het begin. Het bedrijf wil namelijk ten koste van alles zijn voorsprong behouden op concurrerende automerken die 3D printen nu ook massaal beginnen te omarmen.

BMW: al meer dan een miljoen 3D prints voor auto-onderdelen

BMW’s miljoenste 3D print kwam eind vorig jaar in de vorm van een raamgeleidingsrail voor de BMW i8 Roadster. De ontwikkeling ervan kostte – in tegenstelling tot traditioneel gefabriceerde onderdelen – slechts vijf dagen. Hierna kon het onderdeel vrijwel direct in de productielijn van de autofabriek worden geïntegreerd.

De geleidingsrail is bedoeld voor de deur van de Roadster en zorgt ervoor dat het raam vloeiend open en dicht gaat. Het onderdeel is geprint met behulp van HP’s Multi Jet Fusion technologie, een 3D print techniek waar we bij Llowlab in het verleden vaker over hebben geschreven. Met deze techniek kunnen in de fabriek elke dag maar liefst 100 geleidingsrails worden geprint.

De raamgeleidingsrail is echter zeker niet het enige 3D geprinte onderdeel in de BMW i8 Roadster – laat staan het eerste. Het eerste was namelijk de spaninrichting voor een zacht stoffen autodak geprint uit een aluminium legering als filament. Dit onderdeel is niet alleen sterker, maar ook nog eens lichter dan de traditioneel spuitgegoten kunststof voorganger.

Geschiedenis van 3D printen bij BMW

Wat betreft 3D geprinte onderdelen voor andere automodellen gaat de historie van BMW – of liever gezegd de BMW Group – een stuk verder terug. Zo gebruikte het bedrijf in 2010 al een combinatie van kunststof en metaal voor kleine componenten zoals een waterpomppoelie voor DTM-toerwagens.

Twee jaar later stapte de autogigant over op laser sintering als 3D printing techniek voor diverse onderdelen van de Rolls-Royce Phantom. Destijds een baanbrekende stap, want de meeste bedrijven in de automotive gebruikten 3D printen destijds nog vooral voor gereedschap. BMW mag dan ook met recht een pionier worden genoemd wat betreft het 3D printen van echte auto-onderdelen.

Hoe ziet BMW de toekomst van 3D printing?

In het verlengde van deze innovatieve visie heeft BMW grote 3D printing-plannen voor de toekomst. Sinds kort biedt het bedrijf klanten ook individualisatiemogelijkheden voor de BMW MINI – waarvan de meeste sterk leunen op 3D prints. Ook is BMW vorig jaar begonnen met het 3D printen van glasvezelgeleiders voor de Rolls-Royce Dawn.

Het meest opvallend is de recente bouw van een speciale Additive Manufacturing Campus, die ongetwijfeld mede verantwoordelijk is voor de enorme toename in 3D geprinte onderdelen bij BMW in het afgelopen jaar. Steeds meer bedrijven investeren in dit soort 3D printing centra, zoals enige tijd geleden de Rotterdamse haven nog deed in een 3D printing veldlaboratorium.

Lees meer:
LEHVOSS Group een van de eerste bedrijven die HP’s Multi Jet Fusion-technologie omarmde
Wat is laser sintering voor 3D printing techniek?
Rotterdamse haven investeert in 3D printing veldlaboratorium

BMW’s nieuwste auto bevat 3D prints van meteoriet

Dat BMW vast een voorschot neemt op een toekomst die vanuit technologisch oogpunt opwindend is, blijkt ook uit het nieuwe model de BMW Individual M850i Night Sky. Diverse onderdelen van de auto bevatten kleine stukjes meteoriet – stukjes gesteente die in de atmosfeer niet verbranden en op aarde landen.

Het zorgt ervoor dat de auto een uniek ontwerp heeft, dat met name opvalt door de kenmerkende Widmanstättenstructuur van de deeltjes meteoriet. Deze structuur doet qua uiterlijk sterk denken aan ijskristallen en komt tot stand als gevolg van extreem langzame afkoeling van meteorietgesteente die niet op aarde nagebootst kan worden.

BMW gebruikt 3D printing om de stukjes meteoriet te verwerken in onderdelen zoals de remschijven, de buitenspiegelkappen, de zijpanelen en de luchtinlaten aan de voorkant. De ontwerpers hebben het typerende karakter van de Widmanstättenstructuur daarnaast doorgevoerd in de leren bekleding van de stoelen.

Het resultaat is een auto die een ware droom is voor elke liefhebber van ruimtevaart. Grappig genoeg ook een sector die voorop loopt op het gebied van 3D printen!

Lees meer:
Ook Ford gebruikt 3D printing al geruime tijd voor auto-onderdelen
3D printen ook voor duurzaamheid in automotive interessante optie
Recente innovaties in 3D printing voor ruimtevaart