Elektrische auto kent meer dan 60 3D geprinte onderdelen

De Lightyear One is een vijfpersoons elektrische auto die door ex-studenten van de Technische Universiteit Eindhoven is ontwikkeld. Een dak en motorkap met zonnepanelen moeten zorgen voor maar liefst 20.000 kilometer aan elektrische actieradius. Nog een bijzonderheid: in totaal meer dan 60 onderdelen van de auto zijn 3D prints.

Elektrische auto kent meer dan 60 3D geprinte onderdelen

Lightyear One werkt samen met DiManEx

De meeste 3D geprinte onderdelen bevinden zich in het interieur van de Lightyear One, dat met zijn strakke lijnen futuristisch aandoet en duidelijk profiteert van de unieke mogelijkheid van 3D printers om kleine en complexe maar desondanks ook stevige ontwerpvormen te creëren. Lightyear heeft de onderdelen niet zelf in 3D geprint, maar deze ingekocht via DiManEx.

Waar kennen we dit bedrijf ook alweer van? Juist: als de betrouwbare 3D printing partner van de Koninklijke Landmacht en Nederlandse Spoorwegen. De Utrechtse specialist heeft zich inmiddels ontpopt tot 3D print leverancier van menig grote onderneming en kan dan ook bogen op de nodige kennis en expertise op het vlak van additive manufacturing.

Cloudgebaseerd platform voor betere supply chain

Bijzonder aan de dienstverlening van DiManEx is het zelf ontwikkelde cloudgebaseerde end-to-endplatform voor digitale productietechnieken. Dit werkt anders dan traditionele marktplaatsen op het gebied van 3D printing en koppelt leveranciers aan een breed netwerk van gecertificeerde AM-partners voor de productie van de meest uiteenlopende onderdelen.

Zo kunnen veeleisende klanten als de Koninklijke Landmacht, Nederlandse Spoorwegen en nu ook Lightyear additive manufacturing op laagdrempelige wijze in hun supply chain integreren en in een handomdraai passende onderdelen selecteren. In het geval van de Lightyear One zijn op deze manier in slechts enkele maanden tijd meer dan 60 geschikte interieurdelen uitgekozen.

Oplossingen van DiManEx en Lightyear hebben de toekomst

Volgens DiManEx is Lightyear zeker niet de laatste in de lijst van indrukwekkende bedrijven die een samenwerking met de Utrechtse onderneming zijn opgestart. Niet alleen de mogelijkheid om de supply chain te optimaliseren spreekt veel bedrijven aan, maar ook de kans om onderdelen veel sneller en desnoods last-minute te produceren zonder dat minimale besteleenheden nodig zijn.

DiManEx put uit een wereldwijd netwerk van hoog aangeschreven additive manufacturing partners en kan maatwerk onderdelen hierdoor gemiddeld binnen een week leveren. En dat zonder dat bij de klant forse kapitaalinvesteringen noodzakelijk zijn. Wij verwachten dan ook dat we van zowel de Lightyear One als DiManEx in de komende jaren nog veel meer gaan horen.